Tachografové manuály a video návody Tachografové manuály pre nových aj starých vodičov Chcem školenie vodiča...
Čítať viacCiachovanie tachografov
Ciachovanie tachografov a proces ciachovania
Ciachovanie tachografov? Čo to je?
Čo je to tachograf a načo je ciachovanie tachografu?
Tachograf je kontrolný merací prístroj, ktorý musí byť pevne spojený s motorovým vozidlom. Toto zariadenie zaznamenáva prejdenú vzdialenosť, rýchlosť a nevyhnutné údaje ako prestávku, jazdu, odpočinok za súčastného merania času.
Záznamové zariadenia v cestnej doprave (ďalej len „tachografy“) sú základným prvkom pre dodržiavanie a kontrolu bezpečnosti cestnej premávky v Európskej únii u motorových vozidiel nad 3,5 t na prepravu tovaru a u motorových vozidiel s počtom miest na sedenie viac ako osem okrem miesta vodiča.
Tachograf podlieha ciachovaniu (overeniu) a to každé 2 roky ak neboli zmenené jazdné vlastnosti vozidla (napr. výmena pneumatík) alebo neboli porušené zabezpečovacie plomby.
Ako prebieha ciachovanie tachografov
Po odovzdaní vozidla na overenie tachografu, prechádza vozidlo vstupnou prehliadkou. Pri vstupnej prehliadke zistujeme, či vozidla spĺňa krytéria na začatie overenia. V tomto kroku kontrolujeme správnosť pneumatík, dezénu, plomby, štítok z posledného ciachovania tachografu, správnosť tachografu zapojenie tachografu a kontrola tachografu na možnú manipuláciu.
Sťahovanie tachografu s následnou archiváciou chýb pomáha stredisku k lepšiemu vyhodnocovaniu chýb tachografu. Chybové hlásenia zanalyzujeme na počítačí a vyhodnotíme kroky, ktoré sme podstúpili na ich opravenie či preverenie funkčnosti daných súčastí.
Programovanie tachografu a teda, overenie odchyliek a nadstavenie novej konštanty tachografu a iných dát, ktoré sú nezbytnou súčastou overenie sa vykonávana na špecializovanom dotykovom počítači. Tieto údaje zostávajú archivované v tachografe / na stredisku po celý život tachografu a je možné ich spätne dohladať. Tento krok kalibrácie je nutné absolvovať pri každom overení. Vďaka overeniu tachografu, nadstavenia nových hodnôť a premazania pamäti tachografu sa zaručí, jeho presnosť, správnosť a spolahlivá funkcia na najbližšie 2 roky. Namerané hodnoty na počítači, vykonávané na overovacej dráhe, nie je možné ľubovolne meniť a počítač, tieto hodnoty vyhodnocuje automaticky a špecificky pre daný typ vozidla, prevodovky, pneumatiky. Overovač na rozdiel od minulosti, nie je schopný ovplyvnovať výsledky merania či ľubovolne nadstavovať výslednú rýchlosť automobilu. Nadstavenie rýchlosti, po ktorej tachograf signalizuje / zapisuje prekročenie rýchlosti sa od 1.1.2019 podľa zákona ___ stanovu z maximálnej konštrukčnej rýchlosti vozidla, zapísanej v technickou preukaze.
V poslednom kroku nasleduje tvorba protokolu, pracovného záznamu a zákazkového listu. Originálny protokol z periodickej prehladky je odovzdaný do vozidla a štítok z protokolu ja umiestnený na B stĺpik vozidka (ak je to možné) a zapečatená unikátnou plombovacou fóliou. Následne je privolaná zodpovedná osoba (vodič/majitel/správca vozidiel), ktorá podpíše vystavené papiere z overenia. Po tomto kroku nasleduje kontrola a správnosť údajov zapísaných v protokole zodpovednou osobou. Po kontrole správnosti údajov je možné s vozidlom opustiť overovacie stredisko.
Ako prebieha overenie analógového tachografu
Po odovzdaní vozidla na ciachovanie tachografu, prechádza vozidlo vstupnou prehliadkou. Pri vstupnej prehliadke zisťujeme, či vozidla spĺňa kritéria na začatie ciachovania. V tomto kroku kontrolujeme správnosť pneumatík, dezénu, plomby, štítok z posledného overenia, správnosť tachografu zapojenie tachografu a kontrola tachografu na možnú manipuláciu.
V tomto kroku prebieha meranie konštanty na kalibrovanej dráhe strediska. Po nameraní hodnôť, sa priemer nameranách hodnôt nadstavuje do tachografu. Tento úkon premieňa priemer hodnôť na konštantu K. Výsledok K sa následne nadstavuje to tachografu.
Záznamový krúžok je interním výsledkom o správnej funkčnosti tachografu. Doba točenia skúšobného záznamového krúžku je cca 25 minút. Tento záznamová krúžok odhalí chyby tachografu ako nesprávne zapisovanie aktivíť, odchylky na meraní rýchlosti so súmerným meraním času. Ak záznamový krúžok odhaľuje chyby tachografu, nie je možné prejsť overovacím procesom a je nutné pretrvávajúce chyby odstrániť príslušným servisom.
V poslednom kroku nasleduje tvorba protokolu, pracovného záznamu a zákazkového listu. Originálny protokol z periodickej prehladky je odovzdaný do vozidla a štítok z protokolu ja umiestnený na B stĺpik vozidka (ak je to možné) a zapečatená unikátnou plombovacou fóliou. Následne je privolaná zodpovedná osoba (vodič/majitel/správca vozidiel), ktorá podpíše vystavené papiere z overenia. Po tomto kroku nasleduje kontrola a správnosť údajov zapísaných v protokole zodpovednou osobou. Po kontrole správnosti údajov je možné s vozidlom opustiť overovacie stredisko.
Nadstavnie rýchlosti
Ciachovanie tachografov je zo zákona povinný úkon. Na správnosť tohto úkonu vykonávaným overovacím strediskom dohliada SMU. Rýchlosť po ktorej tachograf zapisuje tachograf prekročenie rýchlosti do tachografu je stanovéná maximálnou konštrukčnou vozidla, zápísanou v TP vozidla (s platným nariadením ___ od 1.12019). Overovač svojvolne nemení rýchlost vozidla. Finálnu rýchlosť vozidla vyhodnocuje a nadstavuje počítač. Správnosť nadstavených údajov vykonanú overovacím strediskom kontrolujú príslušné orgány. Z tohto dôvodu nie je možné nadstavovanie rýchlosti podľa požiadaviek klienta.
Rýchlost podľa GPS
Tachograf vyhodnocuje výslednú rýchlosť vozidla špecificky, poďla opotrebenia pneumatík, typu prevodovky a typu vozidla. Kontrola presenosti tachografu podľa GPS nie je vhodná metóda z dôvodu, že tachograf je zariadenie, ktorého ulohou je nepovoliť prekročenie rýchlosti nad 90km/h za žiadnych okolnosti. Tachograf je zariadenie, ktoré určuje presný počet na základe otáčok hriadela a kolesa (nie podľa vzdušnej rýchlosti ako GPS). Z tohto dôvodu sa výsledný počet prejdených kilometrov líši od vozidla k vozidlu a od tachografu k GPS.
Opotrebovanie pneumatík
Opotrebovanie pneumatík zohráva pri ciachovaní tachografov významnú úlohu. Zatiaľ čo výmena pneumatík za nové spôsobuje zníženie rýchlosti, opotrebované pneumatiky povolia tachografu rýchlosť, ktorá je bližšie k maximálnej rýchlosti 90km/h. Dôležité je dbať, na nadmerné opotrebovanie pneumatík. Pri overení tachografu je dôležité dbať na minimálny dezén a to je 3mm. Pod touto hranicou nie je možné vykonať overenie tachografu, pretože pneumatiky nie sú spôsobilé na cestu. Pri zmene pneumatík, po ktorom nenasledovalo overenie tachografu môže dôjsť k nesprávnemu fungovaniu tachografu a to k zaznamenávaniu rýchlosti a prejdenej vzdialenosti.
Dodatok po overení
Ciachovanie tachografov je možné len špecializovanou servisnou kartou. Karta vodiča sa pred overením tachografu vyberá a nahrádza ju servisná karta. Vloženie servisnej karty sa zaznamenáva do tachografu. Po overení vozidla, vodič zadá do tachografu dodatok s aktivitou “odpočinok” (predvolená možnosť). Novšie digitálne tachografy dočítajú rozdiel časov (od vybratia po vloženie karty) automaticky. Pri starších digitálnych tachografoch je nutné tento čas dočítať manuálne a to šípkou hore pri blikajúcom čase. Dodatok tachograf žiada automaticky pri vložení karty vodiča do tachografu.
Štát prepláca vodičák skupiny C a KKV karty! Vieme ako na to!
Kvalifikačná karta vodiča a vodičák skupiny C ZADARMO? Vieme, ako! Kvalifikačná karta vodiča a vodičák...
Čítať viacPapier do tachografu
Papier do tachografu – ako vybrať ten správny? Nesprávny papier môže znefunkčniť tachograf či spôsobiť...
Čítať viacKarta vodiča a podmienky pre cudzincov
Karta vodiča podmienky Od 25.1.2024 sú podmienky pre vystavenie karty vodiča prísnejšie. Pozrime sa na...
Čítať viac