Ešte prísnejšie STK kontroly 2024! Nemusíš prejsť kvôli zlému pásu!
STK pravidlá pre rok 2024 sa opäť raz sprísňujú a na majiteľov vodičov ukladajú ďalšie povinnosti, starosti a útrapy. Zhrňme si to najpodstatnejšie
Ešte prísnejšie STK kontroly 2024? A čo sa zase zhoršilo?
Vydáva: Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia cestnej dopravy a pozemných komunikácií
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) vydalo, respektíve doplnilo zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke. To pre nás, smrteľníkov, čo používajú vozidlá každý deň a nevozia sa na zadných sedadlách čiernej limuzíny s majákmi, znamená len jednu vec. Ešte prísnejšie STK kontroly! Tieto doplnenia sú rozdelené na kategórie A, B, C, a teda podľa závažnosti na ľahké chyby, vážne chyby a nebezpečné chyby. Nechceme, aby tento článok bol kilometre dlhý, a preto to skrátime a dáme sem tie najdôležitejšie bez označenia závažnosti. Poďme na to.
Tachograf
- Každé vozidlo po 1. 5. 2006 musí byť vybavené digitálnym tachografom
- Vozidlá kategórií M2 a M3 triedy III, N2 a N3, pre ktoré to ustanovuje osobitný predpis 15)16), musia byť vybavené záznamovým zariadením
- Vozidlá po 15. 6. 2019 musia byť vybavené digitálnym tachografom druhej generácie
- Tachograf musí mať platnú periodickú prehliadku vykonanú len v Slovenskej republike
- Technik tlačí z digitálneho tachografu výtlačok technických údajov a uloží ho na STK spolu s výtlačkom protokolu o technickej kontrole vozidla (musí byť vo vozidle)
- Tachograf musí byť funkčný. Funkčnosť analógového tachografu sa kontroluje vizuálne a podľa záznamu na aktuálne vloženom záznamovom liste. Funkčnosť digitálneho tachografu sa kontroluje vizuálne a podľa aktuálne vytlačeného 24 hod. výtlačku aktivít z tachografu
- Tachografové miesta, zadný kryt, snímač a jeho súčasti musia byť zabezpečené plombou
- Na B stĺpiku sa nachádza štítok z overenia tachografu
- U vozidiel kategórie M1 a N1, na ktorých je namontovaný adaptér
- Maximálna rýchlosť vozidla zapísaná na výtlačku technických údajov z tachografu sa musí zhodovať z TP vozidla ako maximálna konštrukčná rýchlosť vozidla (viac sa dočítaš TU a prečo sa rýchlosť na palubovke nerovná rýchlosť podľa GPS TU)
- Pneumatiky na zadnej (hnacej náprave) sa musia zhodovať s rozmerom zapísaným v TP a v tachografe (technik pneumatiky fotí a ukladá)
Hasiaci prístroj
Hasiaci prístroj sa zaraďuje do povinnej výbavy vozidiel kategórie M2 a M3 s počtom do 22 miest na sedenie okrem miesta pre vodiča. Je jeden alebo viac hasiacich prístrojov, ktorých celková hmotnosť náplní je najmenej 6 kg, 12 kg a N2, N3, T, C a PS najmenej 6 kg a musia byt schváleného typu.
Obmedzovač rýchlosti
Obmedzovač rýchlosti zapísaný v tachografe (a na štítku z protokolu overenia na B stĺpiku vozidla) musí súhlasiť s maximálnou konštrukčnou rýchlosťou vozidla, ktorá je zapísaná v TP (pozor na vozidlá MAN, ktoré majú ako maximálnu konštrukčnú rýchlosť 85 km/h, aj keď v skutočnosti môžu ísť 90 km/h). Prečo rýchlosť tachografu nesúhlasí s GPS zistíš po kliknutí TU.
Označenie obrysov vozidiel
Auto musí byť po celom obvode označené “obrysovkami” a zdvíhacia nakladacia plošina (hydraulickým čelom) musí byť na zadných čelných plochách čo najbližšie k horným a bočným obrysom zdvíhacej nakladacej plošiny označená špeciálnym označením s červenými a bielymi pruhmi.
Zámky na dverách
Vozidlá od 31. 5. 2006 okrem poľnohospodárskych alebo lesných traktorov a pracovných strojov musia byť vybavené zariadeniami na ochranu pred neoprávneným použitím.
Výstražný trojuholník a lekárnička
Vozidlá kategórií M, N, T, C a PS musia byť vybavené homologizovaným prenosným výstražným trojuholníkom.
Zakladacie kliny
Vozidlá nad 3,5 t a prípojné vozidlá nad 750 kg musia byť vybavené najmenej jedným klinom. Motorové a prípojné vozidlá s troma a viac nápravami, jednonápravové prívesy nad 750 kg a návesy musia byť vybavené najmenej 2 zakladacími klinmi.
ESC - kontrola stability
Ak je vozidlo vybavené systémom elektronickej kontroly stability (ESC), potom musí tento systém fungovať správne. Nesmie byť indikovaná chyba ESC.
Označenie vozidla
Vozidlá používané na podnikanie v cestnej doprave musia byť označené obchodným menom (prípravu podkladov na tlač si môžete objednať TU). Autoškoly a iné vozidlá musia byť riadne označené.
Odometer a rýchlomer
Vozidlo musí byť vybavené počítadlom celkovej prejdenej vzdialenosti a nesmie obsahovať známky manipulácie. Maximálna rýchlosť vozidla musí byť zistiteľná na mieste a musí byť rovnaká s výtlačkom na B stĺpiku z overenia tachografu (platí aj pre výnimky).
Oficiálny dokument
Powered By EmbedPress
Potrebuješ overenie na STK?
Ak potrebuješ certifikát o obmedzovači rýchlosti na STK alebo rovno celé overenie, kontaktuj nás
Tel. číslo: 0949 132 427
Tachograf cez bluetooth s mobilom – Ako na to
Tachograf cez Bluetooth s mobilom Tachograf cez Bluetooth s mobilom ti prinesie veľa info. Pozri...
Čítať viacMýto v tachografe
Mýto v tachografe Mýto v tachografe je dlho sľubovaná téma v tachografoch SMART GEN2. Aká...
Čítať viacTachograf do dodávky
Tachograf do dodávky Tachograf do dodávky patrí v prípade, že spolu s vozíkom prevyšuje 3,5t....
Čítať viacServis tachografov
Servis tachografov Servis tachografov už nie je čo bolo. Čo teraz? Objednať sa na servis...
Čítať viac